Pressemeddelelse: Åbent hus på Aalestrup

16-03-2016

Dansk Limousine Forenings model for afprøvning af limousinetyre på Aalestrup bærer nu frugt

Langt hovedparten af de limousinetyre, der de seneste to år er afprøvet på Aalestrup Avlsstation, har været indsat af Dansk Limousine Forening, og afprøvet på foreningens regning. Kun de allerbedste af de færdigt afprøvede limousinetyre er udtaget til sædtapning eller til foldtyre. De tyre, som ikke er "kommet igennem nåleøjet" er alle slagtet direkte fra avlsstationen.

Modellen, hvor Dansk Limousine Forening køber udvalgte tyre direkte hos avlerne for at indsætte disse til afprøvning, synes nu at give resultater. Det er via afprøvningen lykkedes at finde en række toptyre, som nu er i tjeneste hos Viking eller som foldtyre. Ikke kun tilvæksten er høj, også fodereffektiviteten er bemærkelsesvis høj hos de fleste af de udtagne tyre. Høj fodereffektivitet er en af flere vigtige egenskaber, som særligt produktionsbesætninger vægter højt.

På det seneste har afkom efter den franske tyr Bavardage klaret sig overordentligt godt. Således har 5 ud af 10 afprøvede Bavardage-tyre placeret sig på top 10 listen for de sidste to år. Særligt på egenskaben fodereffektivitet skiller Bavardage-tyrene sig positivt ud og er helt enestående.

Ved det kommende åbent hus på Aalestrup Avlsstation d. 19. marts kl. 10-14 kan de besøgende se flere afkom efter Bavardage. Den ene af de seks limousinetyre, der skal sælges på denne måneds onlineauktion, er således efter den franske toptyr. Derudover ses også Damgaard King, der for nylig blev udtaget til sædtapning.

Under det gamle afprøvningssystem var der ingen garanti for, at tyre med dårlige eller halvdårlige afprøvningsresultater blev slagtet lige efter afprøvningen, da en del af disse blev hjemtaget igen for anvendelse som foldtyr, uanset et middelmådigt afprøvningsresultat.

Sådan er det ikke længere, for nu er det kun de tyre, som ender ud med en godkendt afprøvning, der bliver insemineringstyre eller foldtyre. De afprøvede limousinetyre, der løbende sælges på foreningens online-auktion er således alle kvalitetsstemplede og vil kunne give avlsfremgang i de allerfleste produktionsbesætninger.

Yderligere oplysninger hos Dansk Limousine Forening:
Presseansvarlig, Susanne Brandt - telefon 74 87 15 61 - e-mail: sb@dansklimousine.dk
www.dansklimousine.dk
Sponsorer
19-04-2024
Importsæd Sæden til de der har bestilt i seneste bestillingsru...
17-04-2024
Maj nummer af limousinenyt er på vej. Se hvad der venter HER ...
15-04-2024
Dansk Limousine Forenings auktionsudvalg og bestyrelse kan se til...
14-04-2024
Den populære polo er nu igen på lager i webshoppen.  ...